nedelja, 26. november 2006

Kriejtiv Komns

Tale moj blogec ima v sajdbaru, tam, globoko na dnu, že kakšni dve leti eno lepo sivo pravokotno slikico, kjer piše CC. To ne pomeni Canadian Club in moj blog, ne tako kot viski, lahko kupite kadarkoli in kjerkoli. No, celo v prosti distribuciji je, lahko pride celo v vaš nabiralnik (kot Žurnal, samo približno 100 % manj reklam je, pa tudi nabiralnik je e-sorte). V glavnem... Klik na tisto čudovito sličico radovednega bralca popelje na stran, kjer so zapisane podrobnosti o Creative Commons licenci, ki naj bi ščitila moje bložne stvaritve pred uporabo, kakršne si ne želim.

Težko sledim, kam zaidejo moje veleumne izjave in fotografije, in pravzaprav nisem nikoli veliko razmišljala o tem. Do prejšnjega tedna. Takrat se je na novonastalem blogu Verslaven v glavi pojavil moj kolaž mojih fotografij (vse je moje!), in to nekoliko predelan. Nekje v komentarjih na eno prvih objav na blogu je nekdo vprašal, od kod ta slika. Avtor bloga je šele takrat podal link in rekel, da upa, da nimam nič proti. V komentarju. Šele ko me je linkal, sem ta blog našla in celo dala dovoljenje.

Potem pa sem se spomnila na tisti CC link v sajdbaru. Klik in grem pogledat, kaj točno pravi (občasno je moj spomin kot švicarski sir):
Priznanje avtorstva. Pri uporabi dela morate navesti izvirnega avtorja na način, ki ga določi izvirni avtor oziroma dajalec licence.
Hm. Okej, ne vem, če sem kdaj omenila, ampak linkanje s strani, kjer se delo uporablja, bi se mi zdelo korektno. V konkretnem primeru torej kar z osnovne.

Nekomercialno. Tega dela ne smete uporabiti v komercialne namene.
V redu, mislim, da s Verslaven nihče ne služi.

Brez predelav. Dela ne smete spreminjati, preoblikovati ali ga uporabiti v svojem delu.
Ja. Tako torej. Preoblikovano. Primerjajte: original in predelava.

Pri vsaki uporabi ali distribuiranju morate uporabnike seznaniti s pogoji licence za to avtorsko delo.
Kje? Tudi tu bi zadoščal link. Vsaj meni. Od začetka.

Kateri koli od teh pogojev se lahko razveljavi, če za to dobite dovoljenje imetnika avtorskih pravic.
Kiks ali dobra volja z moje strani? Bolj slednje, ker me dejansko ne moti, če kdo moje delo takole uporabi. Ampak potem CC nima dosti smisla.

Kaj hočem povedati? To se sprašujem tudi jaz. No, poglejmo. V konkretnem primeru je bila nekaj ur kršena moja licenca. Pravzaprav je bilo čisto naključje, da sem tisti blog odkrila. Pa okej, sem dala dovoljenje. Bi mi bilo pa veliko ljubše, če bi me avtomatično linkali in/ali vprašali, če smejo moje delo uporabiti. Najboljši hec vsega skupaj pa je, da ima tudi kršiteljski blog CC licenco. Malo drugačno, pa vseeno.

V izogib dilemam ima tale blog še eno lepo lastnost: nekje precej pri vrhu sajdbara je moj lošč (emajl) in tam sem dosegljiva za vsa morebitna vprašanja. Pa še kar prijazna sem. Do zdaj nisem še nikogar pojedla!

Pa še tole: tale zapis nikakor ni uperjen proti Verslaven. Tam je prišlo do napake, ki se je precej po naključju hitro za silo zadovoljivo rešila. Zapis naj bo primer, zakaj je fajn, če se upošteva Creative Commons. Ali po domače: Kriejtiv Komn Sens - ju lajk, ju link, aj lajk.


(Matej ima pa CC licenco zato, ker jo imajo vsi blogi, ki so bolj kul od njegovega.)

APDEJT: Lepa beseda lepo mesto najde. V zadnji vrstici. :)

3 komentarji:

Matej pravi ...

Yeah, baby! Sem že takrat preroško napovedal, da je stvar primerna za distribucijo. Očitno celo tako zelo primerna, da jo kar kradejo. No, sam da si se zmenila in da boš mela kej od dila. Recimo kaj takega, s čemer bi mene prišla iskat za badminton. No idea? Kej s štirimi kolesi in volanom? Don't look so clueless!!

alcessa pravi ...

Beebee, danes sem se o tem članku menila z našim administratorjem, ki ti seveda daje prav (kot sama ugotavljaš, je bila vse skupaj samo malce bolj nerodna akcija oboževalcev in: z veseljem so te polinkali) in pravi, da naj ti (ker govorim slovensko) povem, da tvoje slike ni spreminjal namenoma, temveč jo je Wordpress očitno obrezal (kar seveda potem tudi pomeni spremembo :-). Da ne govorim o tem, da nam je zdaj vsem jasno, kako licenco uporabljati... :-)

BeeBee pravi ...

Super, hvala! Saj res nisem čisto nič huda, smo se pa vsi kaj naučili.